„Cerere pentru anularea creditului/creditelor acordat(e) cu depasirea gradului de indatorare
va solicit anularea creditului/creditelor, intrucat a(u) fost acordat(e) cu incalcarea
Regulamentului BNR nr.6 din 2018 privind gradul maxim de indatorare.
Mentionez ca, in prezent, gradul meu de indatorare este de 200% fata de salariul din contractul individual de munca.
Regulamentul BNR nr.6 din 2018 pentru modificarea Regulamentului nr.17 din 2012 privind unele conditii de creditare prevede urmatoarele, la articolul 19:
„Art. 19. – (1) La acordarea unui credit, nivelul maxim al gradului total de îndatorare stabilit potrivit art. 12 alin. (1) lit. f) nu poate depăşi 40%.”
In acelasi timp, solicit anularea datoriei aferente acestui/acestor credit(e), fiind acordat(e) ilegal.
Multumesc anticipat.”
Raspuns
Stimate domn,
Raspunsul la intrebarea dumneavoastra este urmatorul: se poate anula un credit acordat cu depasirea gradului de indatorare, daca nu a respectat normele impuse de Banca Nationala a Romaniei (BNR), fiind asadar ilegal, insa nu se poate anula si datoria.
Cu alte cuvinte, chiar daca imprumutul a fost acordat ilegal, daca este anulat, va trebui sa rambursati suma primita, mai putin dobanzile si eventualele comisioane platite.
Daca aveti un grad de indatorare prea ridicat si nu puteti da inapoi imprumuturile primite de la Ferratum, Mobilo Credit, Credius, Credit Prime, Avinto, Sfera Credit, Nova Credit, Smile Credit, OK Credit, Flex Credit, Axi card, Provident si alte IFN-uri, acestea sunt obligate de legea contractelor de credit, respectiv OUG 50/2019 sa va ofere solutii de achitare a datoriilor, in functie de capacitatea dumneavoastra financiara, precum refinantare, restructurare, scaderea dobanzii, iertarea partiala de datorie etc. (vezi aici detalii)
In consecinta, sfatul meu este sa faceti cereri la IFN-urile care v-au acordat ilegal credite, cu depasirea gradului de indatorare, in vederea rambursarii datoriilor conform obligatiilor legale.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsurile primite de la IFN-uri, pentru a va ajuta sa rezolvati problema supraindatorarii.
Cu stima,
Vasile Pop Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
Buna ziua,
Ce părere aveti de raspunsul celor de la BNR, referitor la sesizarea din partea mea a supraindatorarii in cunostiinta de cauza a IFN-urilor?
Parerea mea este ca raspunsul BNR nu este corect.
Intr-adevar, ANPC este responsabila de protectia consumatorilor, de relatia contractuala a acestora cu IFN-urile si bancile, insa BNR este responsabila de aplicarea propriilor norme, printre care si cele privind gradul de indatorare.
Daca cineva sesizeaza BNR ca un IFN nu a respectat norma privind gradul de indatorare, BNR trebuie sa verifice acest lucru si sa-l informeze pe cel care a reclamat, nu sa-l trimita la ANPC.
Cei de la Viva mi-au raspuns, par a avea dreptate, ca s-au incadrat inexceptia de la gradul de indatorare impus de BNR, insa poate imi scapadin vedere mie ceva:
„In urma solicitarii dumneavoastra, va trimitem atasat raspunsul din partea Viva Credit IFN SA.
De asemenea, dorim sa venim in sprijinul dumneavoastra pentru a rambursa sumele de plata aferente contractului aflat in derulare si, pentru aceasta, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon 021.303.00.80 (Telekom) sau 0372.402.500 (Vodafone).”
Viva Credit spune ca v-a aprobat creditul, desi aveati grad de indatoare peste pragul de 40% impus de BNR, in baza unei exceptii din Regulamentul BNR, pentru ca aveti un salariu suficient de mare pentru a plati ratele la credit, ceea ce nu se dovedeste a fi asa in realitate, dat fiind ca dumneavoastra spuneti ca nu mai puteti face fata ratelor la toate celelalte credite de la IFN-uri.
M-au sunat intre timp cei de la Viva Credit si mi-au propus sa
le platesc 3000 de lei (fix cat mi-au acordat) pana pe 6 februarie si nu-mi
percep dobanda, urmand sa-mi inchida contractul.
Nu inteleg de ce mi-au propus asa ceva, din moment ce mi-au justificat ca
m-am incadrat in acordarea creditului, chiar si cu exceptie pe grad de
indatorare…poate aveti vreo idee?
Eu le-am zis ca in principiu ramane asa, insa nu le garantez ca voi putea
returna suma in intregime si ca revin eu la ei daca n-o sa pot. S-au
aratt deschis la negociere privind rambursarea, de amabilitate nici nu mai
zic. Se pare ca face minuni atunci cand tii BNR in CC.
Va multumesc mult pentru sfaturile pretioase pe care le oferiti pe site! Sa
va dea Dumnezeu multa sanatate, ca-i mai buna decat toate!
V-au propus rambursarea creditului fara dobanda ca raspuns la reclamatie, pentru o solutionare amiabila a litigiului, ceea ce este foarte bine.
Sfatul meu este sa incercati sa rambursati creditul cat mai repede. Daca nu puteti achita integral, propuneti-le o varianta de plata in rate.
Va rog sa reveniti la mine, cu raspunsul de la Viva.
Buna ziua,
Am reusit sa negociez cu ei, m-au sunat de vreo 5 ori ieri, au fost
foarte deschisi si amabili.
Mi-am esalonat creditul pe 12 luni, fara dobanda, cu angajament din
partea lor de neraportare la biroul de credit (vor face o exceptie).
Acest rezultat a venit in urma adresarii din partea mea a unor
intrebari mai incomode, sigur aveau ceva de ascuns, dar macar mi-am
negociat in favoarea mea ceva ce nu speram in mod normal, fapt pentru
care va foarte mulțumesc din suflet!
In legatura cu celelalte 2 IFN-uri (Credit7 si BSGCredit), respectiv
banca ING, inca astept reactia lor. Va tin la curent daca doriti.