Soluții pentru clienții persoane fizice care se află în situații dificile
Experiența ultimilor ani ne-a demonstrat că sistemul bancar trebuie să se angajeze pe termen lung la susținerea consumatorilor de servicii financiare în 3 direcții specifice: protecție, educație și intermediere financiară responsabilă.
Când spunem protectie, ne referim la responsabilitatea noastră de a preveni și preîntâmpina problemele financiare ale consumatorilor prin crearea, adoptarea și sprijinirea de bune practici care să promoveze respectarea legilor de protecție ale acestora.
Sistemul bancar trebuie să crească eficiența educației financiare prin contactarea consumatorilor când aceștia caută și sunt receptivi la asistența de specialitate, ceea ce va conduce pe termen lung la o creditare responsabilă.
Facem eforturi și ne preocupă permanent situația financiară a clienților noștri, indiferent de relația pe care aceștia o au cu banca. Pentru noi, este foarte important să avem clienți care să ne solicite sprijinul, să comunice cu noi si să ne contacteze pentru a găsi împreună soluții la problemele financiare cu care se confrunta.
Suntem conștienți că pe parcursul derulării relației de credit pot apărea evenimente neprevăzute, care pot da peste cap toate planurile și pot crea situații greu de gestionat, însă am creat o serie de soluții menite să vină în întâmpinarea dumneavoastră în astfel de cazuri și care să vă ofere sprijinul necesar în astfel de situații dificile.
Vă rugăm să nu ezitați să ne contactați de fiecare dată când vă aflați într-o situație tensionată care ar putea să vă afecteze finanțele lunare sau când considerați că vă aflați într-una din oricare alta circumstanta pe care o veți regăsi descrisă în această secțiune, iar în funcție de cazul dumneavoastră, vom găsi împreună o soluție reală, pe termen lung.
1. Situatii considerate ca fiind dificultati financiare si in care puteti beneficia de solutii alternative:
a) ați avut/aveți probleme de sănătate sau probleme familiale (divorț, decesul unor rude apropiate sau ale unora dintre participanții la credit);
b) aveți dificultați financiare care au condus la scăderea veniturilor, comparativ cu momentul acordării creditului;
c) v-ați pierdut locul de muncă sau toate sursele de venit în baza cărora ați obținut creditul;
d) v-ați pierdut temporar sursele de venit (șomaj tehnic, concediu fără plată etc.);
e) titularul/coplătitorul creditului a decedat;
f) aveți dificultăți financiare cauzate de eșalonarea la plată a descoperitului de cont/cardului de credit urmare anulării sau diminuării plafonului de credit;
g) întâmpinați dificultăți financiare din cauza supraîndatorării.
2. Principalele condiții de eligibilitate aplicabile clienților persoane fizice pentru acordarea unor soluții alternative
Puteți apela la un tratament de restructurare dacă îndepliniți cel puțin următoarele condiții:
a) participanții la credit pot dovedi situația financiară curentă prin documente justificative (adeverințe de venit acceptate de bancă; documente medicale etc.);
b) ați avut un comportament de plată în conformitate cu obligațiile contractuale asumate;
c) valoarea raportului dintre obligațiile lunare de plată totale, de natura creditelor acordate de BCR și alte bănci (incluzând rata lunară de plată ulterioară restructurării) și veniturile curente ale participanților la credit, vă permite achitarea noii rate.
3. Principalele tipuri de soluții pentru persoanele aflate în dificultate financiară
Puteți beneficia de următoarele soluții de restructurare (de sine stătătoare sau cumulate):
a) diminuarea ratei lunare de plată pe o perioadă de maximum 24 de luni. Diminuarea se poate face până la 30% din valoarea curentă a ratei creditului supus restructurării, în funcție de situația cu care se confruntă participanții la rambursarea creditului;
b) extinderea perioadei de creditare (vârsta clientului nu poate depăși 70 ani la scadența finală a creditului);
c) acordarea unui credit de consolidare a datoriilor – cumularea mai multor produse tip credit BCR într-un singur credit (rezultând diminuarea efortului financiar lunar al clientului);
d) acordarea unei perioade de grație (3 luni maximum, cu posibilitate de prelungire pentru încă 3 luni. Acest tratament de restructurare poate fi aplicat numai pentru pierderea totală a surselor de rambursare);
e) conversia creditului.
4. Documentatia necesara in vederea restructurarii creditelor persoanelor fizice
Pentru a beneficia de un tratament de restructurare este necesara prezentarea de către clienți a cel puțin următoarelor documente:
a) documentul de identitate în original al tuturor participanților la credit;
b) documente de venit curente și/sau documente care atestă deteriorarea situației financiare a participanților la rambursarea creditului – în original;
c) documente care atestă problemele familiale (divort, deces, etc.) – în original.
Există situații în care pot fi necesare documente suplimentare față de cele mai sus-menționate, în funcție de situația particulară și de problemele pe care le întâmpină fiecare client, astfel încât banca să poată identifica și oferi soluții optime de restructurare.
5. IMPORTANT
Acordarea unui tratament sau a unor tratamente de restructurare atrage după sine raportarea acestora la Biroul de Credit.
Consecințele care decurg din procesul de raportare la Biroul de Credit pot varia în funcție de politica BCR sau a altor bănci. Instituțiile de credit își pot rezerva dreptul de a nu mai acorda noi credite până la finalizarea tratamentului de restructurare sau până la expirarea perioadei de monitorizare, după caz.
Sursa informatiilor: site-ul BCR