E normal sa platesc un onorariu de 930 lei executorului judecatoresc pentru o datorie la Ferratum de 1.300 de lei?

Am primit o executare silita de la Ferratum, prin Kruk, cu o datorie de 1.300 de lei, la care se adauga onorariul executorului judecatoresc in valoare de 930 de lei. E normal?

Ca sa nu mai zic ca m-au dat in judecata si au aprobat executarea fara sa fiu anuntat, fara sa stiu nimic. Primesc doar acasa hartie ca am de platit.

Pai eu am platit la Ferratum de fiecare data, dar am avut o problema la un moment dat si n-am putut plati. Le-am spus sa ma amane cu plata sau sa platesc in rate, dar n-au vrut, mi-au zis sa dau toti banii odata.

Cand au vazut ca nu platesc, m-au dat repede la recuperatorii de la Kruk, care nici eu nu mi-au propus sa le platesc datoria in rate. M-au sunat de cateva ori si telefonul se inchidea automat, nu apucam sa zic nimic. Cand sunam eu, nu raspundea nimeni. N-am primit nimic in scris de la ei, m-au dat repede la executare silita. E normal asa ceva? Ce as putea face?


Raspuns

Stimate domn,

In primul rand, onorariul executorului judecatoresc nu poate fi mai mare de 10% din suma executata, asadar poate ajunge la maxim 130 de lei.

Pentru datorii (creante) in valoare de pana la 50.000 de lei, cum este si in cazul dumneavoastra, tariful maxim al executorului este de 10% din suma, conform legii. (vedeti aici tarifele maxime ale executorilor).

In privita faptului ca Ferratum v-a refuzat cererea de amanare a ratei, atunci cand ati avut o problema si n-ati mai putut platit, trebuie sa faceti o reclamatie la Ferratum, in care sa le cereti explicatii pentru refuzul de a va ajuta sa rambursati datoria, pentru ca legea obliga IFN-urile si bancile sa ofere clientilor solutii de evitare a executarii silite, adica sa-l ajute sa depaseasca problemele care i-au determinat sa nu-si mai poata plati datoria.

De ce asta? Pentru ca executarea silita presupune costuri suplimentare, inclusiv cu executorul judecatoresc, atat pentru client cat si pentru banca, precum si aparitia unor probleme privind obtinerea unui nou imprumut in viitor, daca se face raportarea restantelor la Biroul de Credit.

Iata ce spune OUG 52/2016:

Art. 50. — (1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.

(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1],

(3) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.

(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.

Art. 51. — Creditorul îl notifică pe consumator cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de declararea scadentă a creditului, de cesionarea creanţelor rezultate din contractele de credit neperformante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe sau de iniţierea procedurii de executare silită, după caz, informându-l cu privire la drepturile pe care le are în această situaţie.

In privinta modului in care v-a tratat firma de recuperare creante Kruk, exista de asemenea motive de reclamatie, intrucat Kruk este obligata de lege sa va notifice in scris cu privire la cumpararea datoriei de la Ferratum si sa va ofere solutii de achitare a acesteia, inainte de a recurge la executarea silita.

In concluzie,

Va sfatuiesc sa adresati plangeri atat la Ferratum si Kruk, cat si la executorul judecatoresc.

Va rog sa reveniti la mine cand primiti raspunsurile la reclamatii sau daca doriti lamuriri si aveti nevoie de ajutorul meu pentru rezolvarea problemei.

Cu stima,
Vasile Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro
0723292899

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


+ 7 = 12