BCR mi-a pus și alte clauze în actul adițional de trecere de la ROBOR la IRCC. Este legal?

BCR Stergere Biroul de credit

„Am un credit Prima Casa la BCR si am facut o solicitare de trecere de la Robor la IRCC care mi s-a aprobat într-un timp foarte scurt.
Din pacate, atunci când am citit actul adițional am constatat că au fost incluse si alte clauze care nu aveau legătură cu solicitarea pe care am făcut-o.

Se menționa în mod expres că prin semnarea acestuia imi dau acordul
ca BCR sa vândă creditul meu oricărei entități dorește plus alte clauze pe care nu le-am reținut. Cert este că era menționat că aceste clauze anulează alte clauze din contract.
Este legală această procedură?

Nu ar fi trebuit ca actul adițional sa cuprindă doar trecerea de la Robor la IRCC asa cum am solicitat in cererea mea? Personal, consider un abuz.

Ma puteti ajuta cu un sfat sau cum as putea proceda in continuare?

Datorita Robor-ului, rata a crescut de la 1141 ron la 1881 (începând cu luna septembrie 2022 ) de la inceputul anului.
Multumesc anticipat pentru raspuns.”


Raspuns

Stimata doamna,

Normal ar fi fost ca actul adițional sa cuprindă doar prevederea privind trecerea de la indicele de dobânda ROBOR la IRCC.

Dacă BCR a inserat și alte clauze în actul adițional, înseamnă ca au existat anumite motive pentru aceasta, de aceea ar fi trebuit sa întrebați BCR cum va afectează acele clauze și de ce au fost introduse.

În privința clauzei privind vânzarea creditului către orice alta entitate, este vorba de posibilitatea de cesionare a creditului, permisă de lege.

Astfel, OUG 50/2010 privind contractele de credit prevede următoarele, la capitolul privind cesiunea creditelor și a restantelor la credite (creditele neperformante):

„Articolul 70

(1) În cazurile în care contractul de credit însuși ori numai creanțele rezultate dintr-un contract de credit se cesionează, consumatorul are dreptul să invoce împotriva cesionarului, orice mijloc de apărare la care putea recurge împotriva cedentului inițial, inclusiv dreptul la despăgubire.

(2) Contractele de credit și creanțele rezultate din acestea pot fi cesionate numai către creditori, astfel cum sunt definiți la art. 7pct. 5.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), creanțele rezultate din contractele de credit pot fi cesionate și către entități ce au drept obiect de activitate emiterea de instrumente financiare securitizate în baza unui portofoliu de creanțe, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/2006 privind securitizarea creanțelor.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), creanțele rezultate din contractele de credit neperformante, pentru care creditorul a declarat scadența anticipată ori a inițiat procedura executării silite a consumatorului, pot fi cesionate către entități care desfășoară activitatea de recuperare creanțe, astfel cum sunt definite la art. 7pct. 17.

Articolul 71

(1) Consumatorul este informat cu privire la cesiunea prevăzută la art. 70. Cesiunea, individuală sau în cadrul unui portofoliu de creanțe, devine opozabilă consumatorului prin notificarea adresată acestuia de către cedent.

(2) Cesionarul contractului de credit, respectiv cesionarul creanței, este obligat să aibă sediul social, o sucursală sau un reprezentant în România pentru rezolvarea eventualelor litigii și pentru a răspunde contravențional și/sau penal în fața autorităților publice.

(3) Cesiunea se notifică de către cedent consumatorului, în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea contractului de cesiune, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

(4) Notificarea este redactată în scris, într-un limbaj clar, vizibil și ușor de citit, fontul utilizat fiind Times New Roman, mărimea de minimum 12, pe hârtie, și vor menționa cel puțin următoarele:

a) numele și datele de contact, inclusiv numărul de telefon, fax, e-mail ale creditorului, ale entității care va încasa de la consumator sumele pentru rambursarea creditului după cesiune, precum și, după caz, ale reprezentantului acesteia din România;

b) numele creditorului original de la care a fost preluată creanța;

c) data la care s-a realizat cesiunea;

d) cuantumul sumei datorate și documentele ce atestă această sumă;

e) conturile în care se vor efectua plățile.

(5) În plus față de obligațiile prevăzute la alin. (4), entitățile care desfășoară activitatea de recuperare creanțe atenționează consumatorul cu privire la:

a) termenul în care consumatorul ia legătura cu entitatea care desfășoară activitatea de recuperare creanțe. Acest termen nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării de către consumator;

b) dreptul consumatorului de a transmite entității care desfășoară activitatea de recuperare creanțe o contestație a existenței debitului ori a cuantumului acestuia în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificării;

c) dreptul consumatorului de a primi răspuns în termen de 15 zile calendaristice la contestația formulată;

d) dreptul consumatorului de a se adresa direct instanței de judecată în cazul în care contestă existența debitului ori a cuantumului acestuia;

e) faptul că necontestarea de către consumator, în termenul de 30 de zile calendaristice, a debitului nu reprezintă o recunoaștere a sumei de către acesta și nu îl privează pe consumator de dreptul de a se adresa instanței de judecată.

(6) Reprezentanții entităților care desfășoară activitatea de recuperare creanțe își declină identitatea și, după caz, se legitimează atunci când se adresează consumatorilor.”

Cu privire la celelalte clauze inserate de banca în actul adițional, va rog sa reveniti la mine, pentru a-mi spune ce spun acestea, sa vedem dacă este vorba de un abuz sau nu din partea BCR.

În același timp, va sfătuiesc sa cereti la BCR explicații privind respectivele clauze din actul adițional la credit privind trecerea de la ROBOR la IRCC.

De asemenea, va sfătuiesc sa va gândiți și la faptul ca în următoarele luni IRCC-ul va ajunge la nivelul ROBOR, așadar rata la credit va creste din nou.

Analizați dacă veți avea probleme în acel moment cu plata ratei, iar dacă este posibil aceasta, pentru a nu acumula restante, discutați cu BCR o soluție de evitare a acestei probleme.

Va rog sa reveniti la mine cu noi informații, pentru a va ajuta sa rezolvați problema.

Cu stima,

Vasile Pop Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


− 1 = 7