Raspuns
Stimate domn,
Iata care sunt definitiile termenilor din Conditiile Generale Bancare pentru persoane fizice varianta 04.07.2022:
B. INTERPRETARE
B.1. În prezentul document, următorii termeni vor fi interpretaţi după cum urmează:
1. 3D Secure – protocol de securitate pentru tranzactiile efectuate online cu cardul pe site-urile care detin acest serviciu si afiseaza siglele :,, Visa Secure” sau ,,MasterCard Identity Check”.
2. Acceptant: reprezintă orice:
– Entitate (instituţie publică sau persoană, indiferent de forma juridică de organizare, autorizată potrivit legii să desfăşoare activităţi economice) care a încheiat un contract de acceptare Carduri cu o bancă comercială, sau
– Unitate a unei bănci comerciale sau automat bancar care permite realizarea de operaţiuni cu Cardul.
3.ANAF: Agenția Națională de Administrare Fiscală, autoritatea competentă din România în scop CRS.
4. Apatrid: străinul care nu are cetăţenia niciunui stat
5. Apple Pay este o aplicație de tip portofel digital oferită de Apple Distribution International, prin intermediul căreia Clientul poate înregistra cardurile eligibile emise de BRD – Groupe Société Générale S.A. pentru a efectua tranzacții cu ajutorul dispozitivelor Apple compatibile cu această aplicație.
6. Autentificare: procedura care permite Băncii să verifice identitatea Clientului sau valabilitatea utilizării unui Instrument de plată, inclusiv Elementele de securitate personalizate ale acestuia.
7. Autentificarea strictă a Clientului : Autentificare care se bazează pe utilizarea a cel puțin două elemente dintre următoarele: cunostințe, posesie, inerența și care sunt independente una de cealaltă și sunt concepute astfel încât să protejeze confidențialitatea datelor de autentificare.
8. Autorizare Operațiune de plată: procedura prin care este exprimat consimțământul Clientului plătitor pentru executarea Operațiunii de plată. Consimțământul pentru o operațiune de plată poate fi exprimat în mod diferit în funcție de Instrumentul de plată utilizat pentru dispunerea Operațiunii respective. Astfel, consimțământul poate fi exprimat prin:
– semnătura pentru Operațiunile de plată dispuse pe suport de hârtie sau pe Formularele/contractele specifice;
– pentru Serviciile de bancă la distanță: utilizarea Elementelor de securitate personalizate;
-pentru carduri:prin utilizarea Elementelor de securitate personalizate si conform Sectiunii VI Card Bancar, capitolului 4. Autorizarea și efectuarea Operațiunilor de plată.
În absența consimțământului exprimat prin modalitățile prevazute mai sus, Operațiunea de plată este considerată ca fiind neautorizată.
9. Autorizarea privind schimbarea contului de plăți (sau „Autorizare”): formularul prin care Clientul titular de cont solicită Prestatorului de servicii de plata anterior și Prestatorului de servicii de plata destinatar efectuarea operaţiunilor legate de schimbarea contului.
10. Banca: BRD – Groupe Société Générale, iar orice referire făcută la Banca în cuprinsul Contractului va fi înţeleasă ca incluzând şi oricare dintre unităţile sale teritoriale (punct de lucru, agenţie, sucursală).
11. Beneficiar real: se intelege orice persoană fizică ce deține sau controlează în cele din urmă Clientul și/sau persoana fizică în numele său în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect o tranzacție, o Operațiune sau o activitate.
12. Card: instrument de plată electronică, prin intermediul căruia Deţinătorul/Utilizatorul dispune de disponibilităţile băneşti din Contul ataşat, deschis în aceeaşi monedă la Bancă, cu respectarea prevederilor Contractului.
Prin completarea formularelor standard ale Băncii, persoana fizică solicită deschiderea unui Cont curent în nume propriu/solicită ataşarea la un Cont curent existent a unui Card de debit utilizabil pe respectivul Cont, devenind Titular de cont cu Card de debit atașat. Prin completarea formularelor standard ale Băncii şi în urma unei analize de bonitate, Clientul poate deveni Titular de Card de credit.
13. Centrala Incidențelor de Plăți – structura din cadrul BNR, specializată în gestionarea informației specifice incidentelor de plată produse de titularii de cont cu cecuri, cambii și bilete la ordin, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile specifice utilizatorilor.
14. Centrala Risculuide Credit – structura din cadrul BNR specializată în gestionarea informaţiei de risc de credit şi a celei privind fraudele cu carduri, pentru scopurile specifice ale utilizatorilor, în condițiile păstrării secretului profesional.
15. Client: orice persoană fizică cu care Banca, în considerarea activităților permise de legea bancară, a negociat o tranzacție, chiar dacă respectiva tranzacție nu s-a finalizat și orice persoană fizică ce beneficiază sau a beneficiat de produsele/serviciile Băncii, inclusiv Împuternicitul pe Cont.
16. Client beneficiar al plății: Client destinatar preconizat al fondurilor care au facut obiectul unei Operațiuni de plată.
17. Client plătitor: Client care efectuează o plată din Contul curent, în calitate de titular/ Împuternicit pe Cont/ reprezentant legal.
18. Clientul vulnerabil din punct de vedere financiar: este clientul al cărui venit lunar nu depășește echivalentul a 60% din castigul salarial mediu brut pe economie, previzionat in ultima prognoza macroeconomica, respectiv prognoza de toamna, publicata de catre Comisia Nationala de Prognoza in anul in curs pentru anul urmator sau al carui venit din ultimele 6 luni nu depaseste echivalentul a 60% din castigul salarial mediu brut pe economie;
19. Codul BIC (Bank Identifier Code): cod ce este caracteristic și unic fiecarei bănci în parte și reprezintă metoda de identificare a băncilor, în sistemul S.W.I.F.T. (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication). Codul BIC al BRD este BRDEROBU.
20. Codul Unic de Identificare: IBAN sau alt cod necesar pentru identificarea beneficiarului plătii.
21. Codul internațional pentru telefon / fax – codul țării de proveniență a operatorului de telefonie / fax (ex. ROU – România )
22. Cont curent: element de bază în relația cu Clientul, reprezentând produsul suport pentru diverse servicii și produse bancare, utilizat pentru executarea de operațiuni de plată. Orice referire la „contul curent” va fi considerată ca făcându-se inclusiv la „Contul de plăti cu servicii de bază”.
23. Cont de plăți accesibil online – cont de plăți care poate fi accesat de către utilizatorul de servicii de plată prin intermediul unei interfețe online.
24. Cont de plăți cu servicii de bază sau cont curent cu servicii de bază: contul de plăți care oferă posibilitatea efectuării urmatoarelor tipuri de servicii:
(a) servicii ce permit toate operațiunile necesare pentru deschiderea, administrarea și închiderea unui cont de plăți;
(b) servicii ce permit depunerea de fonduri într-un cont de plăți;
(c) servicii ce permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plăți la ghișeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituției de credit;
(d) efectuarea următoarelor operațiuni de plată pe teritoriul Uniunii: (i) debitări directe; (ii) operațiuni de plată printr-un card de plată, inclusiv plăți online; (iii) transferuri de credit, inclusiv ordine de plată programată, după caz, la terminale bancare, la ghișee și prin intermediul facilităților online ale instituției de credit.
Contul de plăți (cont curent) cu servicii de bază este disponibil in Lei. Contul de plăți (cont curent) cu servicii de bază se ofera Clienților care nu dețin, la momentul solicitării, un alt cont de plăți, inclusiv un cont de plăți cu servicii de bază, la o instituție de credit din România, cu excepția cazului în care Clientul declară că i-a fost notificată închiderea contului.
Comisioanele percepute pentru un cont de plăți (cont curent) cu servicii de bază difera în funcție de încadrarea clientului în sfera „consumatorilor vulnerabili din punct de vedere financiar”.
25. Cont revolving: cont deschis de către Bancă şi care acordă acces Clientului la disponibilităţile băneşti oferite de Bancă sub forma unei linii de credit, numai prin intermediul unui card de credit. În acest cont sunt reflectate toate operaţiunile efectuate prin intermediul cardului de credit, precum şi comisioanele, dobânzile şi prima de asigurare aferente.
26. Cont tehnic: reprezintă un cont alocat Clientului, deschis şi utilizat exclusiv de Bancă pentru necesităti tehnice de gestiune, in legatură cu (i) instituirea măsurilor de indisponibilizare (ex. popriri, măsuri asiguratorii etc.), precum si cu (ii) anumite operatiuni efectuate de Client sau solicitate de acesta, printre care, dar fară a se limita la: creditarea Conturilor, prelungirea scadentei unei obligatii de plată, incasarea primelor de asigurare sau a sumelor de bani la care Banca este indreptătită.
27. Contract: prezentele Condiții Generale Bancare, care formează cadrul general în relația Client-Bancă, împreună cu anexele, respectiv împreună cu contractele, cererile și formularele specifice, încheiate de Client pentru fiecare produs sau serviciu, precum și Ghidul de tarife si comisioane pentru Persoane Fizice și cu Lista de dobânzi, în vigoare la data înregistrării Clientului în evidențele Băncii.
28. CRS (Common Reporting Standard): reglementare din Codul de Procedură Fiscală privind procedura de cooperare administrativă în domeniul fiscal, care instituie obligația Băncii de a colecta și de a raporta către ANAF Informații CRS cu privire la Clientul titular de cont.
Informatii CRS: date și informații cu privire la statutul fiscal al Clientului titular de cont, astfel cum sunt reglementate de Codul de Procedură Fiscală.
29. Curs de schimb: curs de schimb utilizat ca bază de calcul pentru schimbul valutar și care este furnizat de Bancă sau provine dintr-o sursă publică.
30. Curs de schimb aferent operațiunilor cu carduri: rata de schimb aplicată operațiunilor cu Cardul atunci când valuta Contului curent/revolving este diferită de valuta tranzacției sau de valuta de decontare a organizațiilor de carduri, dacă este cazul. Detalii privind modalitatea de calcul și Cursul de schimb aplicat operațiunilor efectuate prin intermediul cardului sunt disponibile pe www.brd.ro.
31. Data valutei: data de referință folosită de Bancă pentru a calcula dobânda aferentă sumei debitate din sau creditate în Cont.
32. Debitare directă: serviciu de plată național sau transfrontalier pentru debitarea unui Cont de plăți al plătitorului, atunci cand o operațiune de plată este inițiată de Beneficiarul plății pe baza consimțământului plătitorului.
33. Descoperit neautorizat de cont: soldul debitor inregistrat in Contul curent sau soldul care depaseste valoarea liniei de credit acordata pentru Contul curent sau Contul revolving, rezultat ca urmare a Operatiunilor de plata efectuate pe cont si/sau din neachitarea dobanzilor, comisioanelor si/sau altor sume datorate de Client. Descoperitul neautorizat de cont reprezinta o obligatie de plata cu scadenta imediata, de la momentul inregistrarii sale in cont.
34. Deţinător: persoană fizică, titular de Cont, deţinătoare a unui Card emis de Bancă.
35. Elementele de securitate personalizate: diferă în funcție de tipul produsului/serviciului.
Pentru Carduri:
– CVC2 (Card Verification Code) și CVV2 (Card Verification Value) este un cod format din trei cifre, înscris pe spatele Cardului, care poate fi utilizat pentru efectuarea tranzacțiilor prin Internet sau prin comandă poștală, telefon, fax sau pentru înrolarea unui Card într-o aplicație/serviciu de tip portofel digital de tip Apple Pay sau Google Pay etc. (care permite Utilizatorilor/Detinatorilor de Carduri inrolate intr-o aplicatie instalata pe anumite dispozitive compatibile cu Tehnologia NFC (de tip telefon mobil – smartphone, ceas inteligent – smartwatch, bratara, etc.), efectuarea de tranzactii cu ajutorul acestor dispozitive) . Acest cod trebuie să rămână cunoscut numai de către Deținătorul/ Utilizatorul Cardului;
– Parola e-Commerce – compusa din parola statica, definita de catre Detinatorul/Utilizatorul Cardului in pagina de autentificare a unei tranzactii si dintr-un cod unic generat dinamic pentru fiecare tranzactie online efectuata pe site-urile securizate prin 3D Secure ce detin serviciul: ,,Visa Secure” sau „MasterCard Identity Check”. Codul 3D Secure este transmis catre Utilizatorul/Detinatorul de card via SMS la numarul de telefon mobil al acestuia declarat la Banca si necesar pentru validarea tranzactiilor efectuate la comercianti inrolati in sistemul 3D Secure. Codul 3D Secure se emite pentru fiecare tranzacţie online pe un site înrolat 3D Secure, fiind unic/operaţiune si este valabil timp de 15 minute Banca isi rezerva dreptul de a refuza aprobarea tranzactiilor neinsotite de Parola e-Commerce.
Aceasta metodă de autorizare a tranzactiilor online va fi aplicată doar cu titlu de exceptie, doar pentru Detinătorul/Utilizatorul de card care nu detine aplicatia de Mobile banking BRD.
– codul PIN al dispozitivului pe care este instalată aplicatia/serviciul de tip portofel digital;
– token PIN (mPIN) – parola numerica formata din 6 caractere, definita de catre Client la prima accesare a serviciului de Mobile Banking.
Autentificarea prin biometrie reprezintă autentificarea Deținătorului/Utilizatorului de card prin aplicația deMobile Banking BRD, prin intermediul datelor biometrice (ca exemplu, dar fara a se limita la Touch ID, Face ID), pentru autorizarea tranzacțiilor cu cardurile înrolate in serviciu de tip portofel digital și a tranzactiilor cu cardul pe Internet, conform reglementărilor aplicabile;
– Face ID (recunoastere facială): metoda de identificare a detinatorului dispozitivului ce are la baza autentificarea securizata cu tehnologii avansate ce permit identificarea precisă de către dispozitivul utilizat a geometriei fetei.
– Touch ID (amprenta digitală): dată dactiloscopică care permite identificarea unică a persoanei fizice căreia îi aparține, astfel cum a fost aceasta înregistrată în dispozitivul mobil utilizat (smartphone/ tabletă).
– Cod de activare este un cod unic de verificare transmis catre utilizatorul de card prin SMS, la numărul de telefon mobil al Detinatorului/Utilizatorului declarat de acesta in relatia cu Banca, pentru validarea calitătii de posesor al Cardului care se doreste a fi inrolat intr-o aplicatie/serviciu de tip portofel digital;
– PIN este un cod personal de identificare furnizat de Bancă pentru a fi utilizat la realizarea Operaţiunilor cu Cardul la Terminale de plată electronice şi automate bancare. Codul PIN are caracter strict personal și confidenţial și nu trebuie dezvăluit nimanui, sub nicio formă, indiferent de context.
Pentru Serviciile de bancă la distanță – Coduri de securitate:
– cod Utilizator și Parola de acces pentru serviciul de Internet banking MyBRD Net, serviciul de Mobile banking MyBRD Mobileaccesat prin mobile web browser și MyBRD Contact;
– PIN pentru MyBRD SMS și serviciul de Mobile banking MyBRD Mobile accesat prin sesiune USSD;
– token PIN (mPIN)/ amprentă digitală pentru serviciul de Mobile banking MyBRD Mobile accesat prin aplicația dedicată smartphone/tabletă sau hardware token/ mobil pentru serviciul de Internet banking MyBRD Net;
– Autentificarea prin biometrie;
36. FATCA: este acronimul legii din SUA denumită „Foreign Account Tax Compliance Act” (Legea privind Conformarea Fiscală aplicabilă Conturilor din Străinătate) si reprezinta un set de masuri legislative adoptate în luna martie 2010 de Senatul Statelor Unite ale Americii (SUA) cu scopul de a preveni şi reduce evaziunea fiscală generată de activitatea transfrontalieră a rezidenţilor americani, care impune raportarea de către instituţiile financiare străine (înregistrate într-o altă ţară decât SUA) a clienţilor SUA, inclusiv a celor care trăiesc în afara graniţelor SUA, către Autoritaţile fiscale americane (IRS – Internal Revenue Service). FATCA a fost implementată în cadrul naţional de reglementare prin Legea nr. 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România şi Statele Unite ale Americii pentru îmbunătăţirea conformării fiscale internaţionale şi pentruimplementarea FATCA.
36.1. Client non-conform FATCA: persoană care refuză să prezinte documentele cerute pentru clarificarea statutului său de Persoană SUA, refuză să își dea acordul pentru a fi raportat conform cerințelor FATCA, nu a răspuns cererii de informații în termenul limită stabilit, deși au fost identificate indicii SUA, acestea nu au fost actualizate, ori confirmate. Începând cu 1 iulie 2014, Banca nu acceptă intrarea în relație cu niciun nou client non-conform FATCA.
36.2. Declarație pe proprie răspundere (FATCA): este declarația Clientului potrivit careia acesta își confirmă statutul stabilit prin reglementarea FATCA.
37Persoană din SUA (sau persoană americană): orice persoană fizică reglementată de legile SUA, obligată să plătească taxe în SUA. Persoanele din SUA sunt contribuabili americani indiferent dacă trăiesc în SUA sau în afara teritoriului SUA. Indiciile care arată că o persoană fizică poate fi considerată drept o “Persoană din SUA” sunt următoarele: (i) clientul este cetăţean SUA; (ii) clientul este rezident SUA (deţinator de Carte Verde / Green Card); (iii) clientul are adresa din SUA (adresa principală / adresa de corespondenţă); (iv) locul de naştere al clientului este din SUA; (v) numărul de telefon actual al clientului este din SUA; (vi) clientul a setat ordine de plată programată dintr-un un cont BRD către un cont din SUA; (vii) există o procură sau drept de semnătură pe contul clientului, cu valabilitate în prezent, acordată unei persoane cu adresa în SUA (împuternicire pe cont dată unei persoane cu adresa SUA).
38. Google Pay este un serviciu de tip portofel digital oferit de Google, prin intermediul caruia Clientul poate inregistra carduri emise de BRD – Groupe Société Générale SA pentru a efectua tranzactii cu ajutorul dispozitivelor cu sistem de operare Android compatibile cu acest serviciu.
39. Grupul BRD: BRD – Groupe Société Générale S.A, impreună cu filialele sale si societătile asociate acestora.
40. Grupul Société Générale – grup bancar ce desfăşoară la nivel internaţional activităţi organizate, din care face parte si Banca. Pentru a vedea structura completă a Grupului BRD si Société Générale, accesați: https://www.brd.ro/despre-brd/noutati-si- presa/ultimele-noutati.
41. IBAN (International Bank Account Number): reprezintă o combinație de litere și cifre care asigură unicitatea unui numar de cont deschis la un furnizor de servicii de plată la nivel internațional. IBAN-ul este furnizat Clientului de către Bancă la data deschiderii contului și este, de asemenea, menționat pe fiecare extras de cont.
42. Instituții de credit implicate în derularea transferurilor de fonduri in strainătate: (i) banca ordonatoare, cea la care ordonatorul dă dispoziție privind efectuarea plății, (ii) banca beneficiara, cea care recepționeaza plata conform instrucțiunilor de plată, (iii) banca corespondentă, cea care are acces direct la rețeaua interbancară internaționala și care mijloceste transferurile internaționale de fonduri pe care o alta bancă nu le poate realiza în mod direct, (iv) banca intermediară, cea care este implicată în realizarea un transfer de fonduri, alta decât banca ordonatoare și banca corespondentă.
43. Instrument de debit: cec, cambie sau bilet la ordin.
44. Instrument de plată: orice dispozitiv personalizat și/sau orice set de proceduri convenite între Client și Bancă și folosit de Client pentru a iniția un Ordin de plată (de ex. Cardul bancar, Servicii de bancă la distanță).
45. Împuternicitul pe Cont: persoana fizică, autorizată să reprezinte Clientul titular al Contului în relaţiile cu Banca, desemnată de acesta la deschiderea contului sau ulterior, prin formularele Băncii utilizate special pentru desemnarea Imputernicitului pe cont sau printr-un mandat autentic expres acordat.
46. Inalt Funcționar Public (SPO): persoana fizică ce deține o funcție specifică ce nu intră in categoria functiilor exercitate de PEP (persoane expuse public), dar este expusă in mod semnificativ la riscul de corupție și spalare a banilor, și in legatura cu care Banca aplica masuri suplimentare de cunoastere a clientelei. Conform cerintelor interne ale Grupului din care Banca face parte sunt Inalti Functionari Publici (fară a fi o listă limitativă):
– Consilier prezidențial;
– Consilier de Stat;
– Prefect;
-Adjuncți ai comandantului fortelor armate; Inspector General Adjunct al Inspectorului General; Prim Adjunct și Sef al Statului major;
– Director SRI; Director SIE; Director STS; Director SPP;
-Membrii Consiliului de Supraveghere Financiară (Președinte, Vicepresedinte); Membrii Consiliului Concurenței (Presedinte, Vicepresedinte); Conducere ANAF (Președinte, Vicepreședinte, Secretar General);
– Guvernator Administrația Biosferei Delta Dunarii (ARBDD);
– Patriarh; Mitropolit; Nuntiu Apostolic; Arhiepiscop Mitropolit; Președinte; Vicepreședinte; Secretar General; Tezorier; Arhiepiscop; Episcop; Muftiu;
– Primar;
– Președinte Consiliul Judetean;
-Oficiali ai CIO/FIFA/FIBA (Membrii Comitet Conducere ai CIO; Membrii Consiliu FIFA; Membrii Comitet FIBA etc.);
– Procuror Sef Parchetul General; Procuror Sef DNA; Procuror Sef DIICOT;
– Consul General; Consul de cariera;
– Înalți funcționari ai organizațiilor internaționale UNESCO, OECD, OSCE, FMI, Banca Mondiala, Banca Centrala Europeana, BERD, etc.
47. Limite de utilizare card: limite stabilite de Bancă sau de organizatiile de carduri sau de autoritatile bancare europene pentru securitatea operațiunilor și protecția Deținătorului/Utilizatorului și care se referă atât la numărul, cât și la valoarea Operațiunilor care pot fi efectuate cu Cardul într-o anumită perioadă. disponibile spre consultare utilizatorilor de carduri (i) prin afisare la unitatile Bancii, (ii) pe pagina de Internet a Bancii, (iii) prin intermediul serviciului de Internet banking MyBRD Net, daca detine acest serviciu (disponibil 24 ore pe zi, 7 zile pe saptamana), (iv) prin apelarea MyBRD Contact: 021 302 61 61 (număr cu tarif normal apelabil din orice retea sau *BANCA (*22622) (tarifat ca apel în reţea, de pe orice număr Orange, Vodafone, Telekom Mobile si RCS Digi Mobil).
48. NIF – Numarul de Identificare Fiscală (sau echivalentul său funcțional dacă nu există un numar de identificare fiscală) atribuit de către Autoritățile Fiscale din România/ Alte țări de rezidență.
49. Operațiuni ce par a avea o legatură între ele: reprezintă operațiunile a căror valoare este fragmentată în tranșe mai mici și care au elemente comune cum ar fi: părțile tranzacțiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria în care se încadrează tranzacțiile și sumele implicate.
50. Operațiune de plată: acțiune inițiată de Clientul plătitor sau de catre beneficiarul plății cu scopul de a depune, de a transfera sau de a retrage fonduri, indiferent de orice obligații subsecvente între Clientul platitor și beneficiarul plății.
51. Opțiuni comisioane: În cazul plăților în valută sau în cazul plăților în Lei efectuate în favoarea beneficiarilor având conturi deschise la bănci din străinătate, Clientul poate alege una din urmatoarele opțiuni în ceea ce privește modalitatea de plată a comisioanelor:
“OUR” – toate comisioanele bancare aferente plății realizate prin transfer credit sunt plătite de către Clientul plătitor (inclusiv comisioanele băncii/băncilor intermediare);
“BEN” – toate comisioanele bancare aferente plății realizate prin transfer credit sunt plătite de către Clientul beneficiar al fondurilor care au facut obiectul unei Operațiuni de plată (inclusiv comisioanele băncii/băncilor intermediare);
“SHA” – comisionul Băncii este plătit de Clientul plătitor iar comisionul băncii/băncilor intermediare și comisionul băncii beneficiarului este plătit de catre Clientul beneficiar.
În cazul plaților externe în valută transmise către beneficiari care au conturi deschise la Bănci aparținând UE (Uniunea Europeana)/ SEE (Spatiul Economic European), opțiunea de comisionare este SHA. Banca iși rezervă dreptul de a modifica opțiunea de comisionare indicată de Clientul plătitor în situația în care aceasta este diferită de SHA.
52. Ordin de plată: orice instrucțiune dată de Clientul plătitor Băncii sau de beneficiarul plății către banca sa prin care se solicită executarea unei Operațiuni de plată.
53. Ordin de plată programată: o instructiune data de un platitor prestatorului de servicii de plata care detine contul de plati al platitorului de a executa transferul de credit la intervale regulate sau la date prestabilite.
54. Organizația de carduri: organizație internațională (Visa, MasterCard etc) care reglementează termenele și condițiile de utilizare a Cardurilor emise sub sigla proprie.
55. Persoane expuse public: persoanele fizice care exercitã sau au exercitat funcţii publice importante. Persoanele fizice care exercită, în sensul Legii nr. 129/2019, funcții publice importante sunt:
– șefi de stat, șefi de guvern, miniștri și miniștri adjuncți sau secretari de stat;
– membri ai Parlamentului sau ai unor organe legislative centrale similare;
– membri ai organelor de conducere ale partidelor politice;
– membri ai curților supreme, ai curților constituționale sau ai altor instanțe judecătorești de nivel înalt ale căror
hotărâri nu pot fi atacate decât prin căi extraordinare de atac;
– membri ai organelor de conducere din cadrul curților de conturi sau membrii organelor de conducere din
cadrul consiliilor băncilor centrale;
– ambasadori, însărcinați cu afaceri și ofițeri superiori în forțele armate;
– membrii consiliilor de administrație și ai consiliilor de supraveghere și persoanele care dețin funcții de conducere ale regiilor autonome, ale societăților cu capital majoritar de stat și ale companiilor naționale;
– directori, directori adjuncți și membri ai consiliului de administrație sau membrii organelor de conducere din cadrul unei organizații internaționale.
Niciuna dintre categoriile prevazute mai sus nu include persoane care ocupă funcții intermediare sau inferioare.
55.1. Membri ai familiei persoanei expuse public sunt, in sensul Legii 129/2019:
– soțul persoanei expuse public sau concubinul acesteia/persoana cu care aceasta se află în relații asemănătoare acelora dintre soți;
– copiii și soții ori concubinii acestora, persoanele cu care copiii se află în relații asemănătoare acelora dintre soți;
– părinții.
55.2. Persoanele cunoscute ca asociați apropiați ai persoanelor expuse public sunt, în sensul Legii 129/2019:
– persoanele fizice cunoscute ca fiind beneficiarii reali ai unei persoane juridice, ai unei entități fără personalitate juridică ori ai unei construcții juridice similare acestora împreună cu oricare dintre persoanele expuse public sau ca având orice altă relație de afaceri strânsă cu o astfel de persoană;
– persoanele fizice care sunt singurii beneficiari reali ai unei persoane juridice, ai unei entități fără personalitate juridică ori ai unei construcții juridice similare acestora, cunoscute ca fiind înființate în beneficiul de facto al uneia dintre persoanele expuse public.
56. Plăți externe: Operațiuni de plată în valută (efectuate în străinătate sau pe teritoriul României) cât și Operațiunile de plată în Lei efectuate în strainătate.
57. Plăți interne: Operațiuni de plată în Lei, pe teritoriul României.
58. Refuz de plată: modalitatea prin care Deținătorul/Utlizatorul poate contesta o Operațiune neautorizată sau executată incorect.
59. Reprezentant legal: persoană fizică ce are calitatea de părinte / tutore / ocrotitor legal / curator / curator special și care are dreptul și obligația fie de a încheia acte juridice civile pentru și în numele unui Client fără capacitate civilă de exercițiu, fie de a asista un Client cu capacitate de exercițiu retransă la încheierea de acte juridice și, dacă este cazul, de a obține autorizarea instanței de tutelă pentru efectuarea anumitor operațiuni.
60. Rezident: persoană fizică – cetãţean român, cetãţean strãin şi apatrid, cu domiciliul în România, care prezintă documente de identitate emise conform legii.
61. Semnatura electronică calificată: semnatura electronică generată de un dispozitiv de creare a semnaturilor electronice calificat și care se bazează pe un certificat calificat pentru semnatura electronica valid (nerevocat/nesuspendat) la momentul semnării.
Conform legislației specifice (1) semnatura electronică calificată are efectul juridic echivalent al unei semnaturi olografe. Aplicarea semnaturii electronice calificate reprezinta consimțământul deplin al Părților și face proba deplină a acestuia în fața oricărei instanțe, autorități, instituții și a oricăror alți terți.
(1) Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014, privind identificarea electronica si serviciile de încredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/C
62. Servicii de bancă la distanță: sunt servicii puse la dispoziția Clientului prin intermediul Instrumentelor de plată cu acces la distanță. Banca oferă următoarele servicii la distanță: serviciul de Internet banking MyBRD Net , serviciul de Mobile banking MyBRD Mobile, MyBRD SMS și MyBRD Contact, serviciul de internet si mobile banking YOU BRD.
63. Serviciul de schimbare a conturilor: transferul de la un Prestator de servicii de plată la altul, la cererea consumatorului, fie al informaţiilor referitoare la toate sau la unele dintre ordinele de plată programată, debitările directe recurente şi încasările prin transfer credit recurente, executate într-un cont de plăţi, fie al eventualului sold pozitiv al contului de plăţi dintr-un cont de plăţi într-altul, sau ambele, cu sau fără închiderea vechiului cont de plăţi.
64. Prestator de servicii de plată care efectuează transferul (Banca anterioară): prestatorul de servicii de plată de la care se transferă fieinformaţiile necesare pentru efectuarea schimbării conturilor fie eventualul sold pozitiv al contului de plăţi al consumatorului, fie ambele.
65. Prestator de servicii de plată destinatar (Bancă nouă) – prestatorul de servicii de plată căruia i se transferă informaţiile necesare pentru efectuarea schimbării conturilor;
66. Sancţiuni internaţionale – restricţiile şi obligaţiile în legătură cu guvernele unor state, cu entităţi nestatale sau persoane fizice ori juridice, adoptate de Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană, de alte organizaţii internaţionale sau prin decizii unilaterale ale României ori ale altor state, în scopul menţinerii păcii şi securităţii internaţionale, prevenirii şi combaterii terorismului, asigurării respectării drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, dezvoltării şi consolidării democraţiei şi statului de drept şi îndeplinirii altor scopuri, în conformitate cu obiectivele comunităţii internaţionale, cu dreptul internaţional şi cu dreptul Uniunii Europene. Sancțiunile internaționale vizează, în special, blocarea fondurilor și a resurselor economice, restricții comerciale, restricții privind operațiuni cu produse și tehnologii cu dublă utilizare și cu produsele militare, restricții de călătorie, restricții de transport și comunicații, sancțiuni diplomatice sau în domeniile tehnico-științific, cultural ori sportiv.
67. Străin: persoană care nu are cetăţenia română sau cetăţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene, ori al Spaţiului EconomicEuropean, ori cetăţenia Confederaţiei Elveţiene.
68 Suport durabil: orice instrument care permite utilizatorului serviciilor de plată să stocheze informații adresate personal acestuia, într-un mod accesibil pentru consultări ulterioare, pentru o perioada de timp adecvată scopurilor informațiilor respective, și care permite reproducerea identică a informațiilor stocate.
69. Tehnologia NFC (Near Field Communication) – tehnologie bazata pe un standard de comunicare radio de inalta frecventa, care permite dispozitivelor care au aceasta functie schimbul de date prin simpla apropiere la o distanta mica.
70. Terminale: reprezintă dispozitive electronice sau mecanice (de ex: POS, ATM, ROBO, imprinter, Internet) ce permit Deținătorului/Utilizatorului de card efectuarea de Operațiuni de plată, retrageri și depuneri de numerar, precum și alte tipuri de operațiuni, cum ar fi: plată utilități, interogare sold etc.
71. Terminal cu funcționalitate Contactless: terminal care afișează simbolul Contactless, dotat cu tehnologie ce permite efectuarea de tranzacții rapide prin simpla apropiere a cardului/dispozitivului compatibil cu Tehnologia NFC (telefon, ceas, brățară etc.) și introducerea codului PIN și/sau semnarea chitanței aferente tranzacției, dacă este cazul. Prin plăți “Contactless” se ințeleg plățile rapide, efectuate la Terminal cu funcționalitate Contactless
Tranzacțiile care se pot efectua fără introducerea codului PIN și/sau semnarea chitanței aferente sunt cele cu o valoare mai mică decât limita stabilită de organizațiile de carduri și de autoritățile bancare europene. Aceste limite sunt afișate pe pagina de Internet a Băncii și pot fi modificate oricând de organizațiile de carduri sau de autoritățile bancare europene.
72. Token este o serie unică de cifre în format digital ce asigură substituirea securizată a datelor unui Card inregistrat de Client într- o aplicație/serviciu de tip portofel digital sau inrolat pe site-urile/ in aplicatiile comerciantilor.Numarul Token-ului este diferit de numarul de pe fața Cardului, pentru creșterea securității tranzacțiilor.
73. Transfer credit: serviciul de plată naţional sau transfrontalier de creditare a contului de plăţi al unui beneficiar al plăţii printr-o operaţiune de plată sau o serie de operaţiuni de plată efectuate din contul de plăţi al plătitorului de către prestatorul de servicii de plată care deţine contul de plăţi al plătitorului, în baza unei instrucţiuni date de plătitor.
Transfer credit include:
– plăţi interne și externe;
– încasări interne și externe.
74. Tranzacție offline: reprezintă tranzacția realizată cu cardul la un terminal care acceptă efectuarea de tranzacții fără obținerea unui cod de autorizare de la banca emitentă a cardului si pentru care nu se realizeaza blocarea fondurilor la data tranzacției, ci contul este debitat cu valoarea tranzacției la data decontării acesteia.
75 Ţara de rezidenţă juridică: ţara în care Clientul are domiciliul. Acest fapt este dovedit prin prezentarea de către Client a următoarelordocumente, cu precizarea că Banca iși rezervă dreptul de a solicita și alte documente suplimentare, dupa cum va considera necesar, în conformitate cu prevederile legale și/sau cele ale normelor interne:
– Cetățeni români cu domiciliul în România: a) cartea de identitate sau b) buletinul de identitate sau c) cartea de identitate provizorie sau d) cartea de identitate electronică sau e) carte de identitate simpla;
– Cetățeni români cu domiciliul într-o țară diferită de România: a) pașaportul simplu electronic (CRDS) sau b) pasaportul simplu temporar si/sau c) cartea de identitate provizorie – emise de autoritățile din Romania în care se menționează domiciliul într-o țară diferită de România;
– Cetățeni străini cu drept de rezidență permanentă în România:
a) cartea de rezidenta permanenta pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene (UE) sau ai Spatiului Economic European (SEE) sau cetatenii Confederatiei Elvetiene (CH) care au drept de rezidenta permanenta in Romania emisa de Inspectoratul General pentru Imigrări din cadrul Ministerului Administrației și Internelor (“IGI”); sau
– b) permisul de sedere permanenta in Romania sau permisul de sedere pe termen lung sau permisul de sedere avand mentiunea „rezident pe termen lung – CE” emis de IGI; sau
– c) cartea de rezidenta permanenta pentru membrul de familie al unui cetatean al Uniunii Europene emisa de IGI; sau
– d) cartea de rezidenta permanenta pentru membrul de familie al unui cetațean al Confederatiei Elvetiene emisa de IGI; sau
– e) carte de identitate sau pașaportul emis de un stat membruUE sau SEE pe care este menționată rezidenta in Romania;
– Cetățeni straini – cu drept de ședere temporară înRomânia:
a) pașaportul sau cartea de identitate din țara de origine pentrucetățeni UE/SEE/CH;
b) pașaportul din țara de origine pentru cetățeni din state terțe(non-UE, non-SEE, non-CH);
c) certificat de inregistrare se eliberează cetătenilor statelormembre ale UE sau ale SEE si cetătenilor Confederatiei Elvetiene care au drept de rezidentă in Romania pentru o perioadă mai mare de 3 luni) emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau
d) cartea de rezidentă pentru membrul de familie al unui cetatean al Uniunii Europene emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau
e) cartea de rezidentă pentru membrul de familie al unui cetătean al Confederatiei Elvetiene emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări).
f) permisul de ședere temporară/ permis de ședere în scop de muncă emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau g) Cartea albastră a UE – document emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări), care atestă reședința temporară în România.
– Apatrizi (fără cetățenie) si refugiati:
a) permisul de ședere în Romania pe care sa fie precizat ca persoana respectiva este apatrid/ fără cetățenie sau refugiat sau sub protecție subsidiară emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau
b) permis de ședere în scop de muncă emis de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau
c) Cartea albastră a UE emisă de IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) sau
d) Document de călătorie eliberat în baza Convenției de la Geneva din 28.07.1951
– Angajați ai misiunilor diplomatice și oficiilor consulare:
a) card de identitate diplomatică / carte de identitate specială sau b) pașaportul diplomatic – utilizat in situatia in care persoanafizica nu dispune inca de un card de identitate diplomatica.
– Clienți persoane din SUA:
a) documentele de identitate emise de autoritățile române pentru persoane SUA: permis de ședere, permis de ședere în scop de muncă, certificat de înregistrare dacă are și cetățenie UE, documente eliberate în conditiile legii, precum și
b) documentele de identitate emise de autoritățile oficiale americane pentru cetățenii americani cu condiția ca acestea să facă dovada identității, a cetățeniei, a adresei de domiciliu/ reședință (exemplu: pașaport și/sau permis conducere și/sau green card etc.).
76. Ţara de rezidenţă fiscală: este țara în care, din punct de vedere fiscal, o persoană fizică este supusă impozitării în funcție de criteriile prevăzute în legislația țării respective. Banca va considera ca țara de rezidenţă fiscală a persoanei fizice este cea menţionată în documentul de identitate oficial, în paşaport, sau în oricare alt document doveditor de identitate prezentat de persoana fizică. Excepții: în cazul în care persoana fizică comunică altă țară de rezidență fiscală decât cea înscrisă în documentul de identitate oficial, în paşaport, sau în oricare alt document doveditor de identitate prezentat, țară de rezidenţă fiscală va fi dovedită de către persoana fizică prin prezentarea unui certificat de rezidenţă fiscală emis de către autoritatea fiscală/ autoritatea competentă conform legislației țării respective să emită aceste documente. În lipsa prezentării acestui certificat, Banca va considera ca țară de rezidenţă fiscală, țara care a emis actul de identitate oficial, paşaportul sau alt document doveditor de identitate. Persoana fizică care nu este rezidentă fiscal în România și este rezidentă fiscal într-o țară care are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri cu România, și care încasează venituri cu regim de reținere la sursă, inclusiv dobânzi platite de Bancă, pentru a beneficia de aplicarea convenției fiscale care prevede reținerea la sursă a unui impozit pe venit în cotă mai mică decât cea din Codul Fiscal, are obligația, conform legislației românești, de a prezenta unității Băncii la care are deschis contul, înainte de încasarea venitului, certificatul de rezidență fiscală emis de autoritatea fiscală/ autoritatea competentă să emită astfel de documente din țara rezidenței sale fiscale, în original și însoțit de traducerea autorizată în limba română a acestuia, valabil la data plății dobânzii/data înregistrării în cont. În cazulveniturilor din dobânzi, se consideră data încasării venitului, data înregistrării dobânzii în contul persoanei fizice.
Certificatul de rezidență fiscală prezentat într-un an în care se efectuează de către Bancă plăți de dobandă este valabil tot anul curent și încă 2 luni din anul calendaristic următor, dacă nu conține prevederi exprese care limitează valabilitatea la o anumită perioadă de timp.
77. Utilizator: persoană fizică, cu vârsta minimă de 14 ani, pe numele căreia a fost solicitată emiterea unui card (prin formularele standard ale Băncii și furnizând datele de identificare), Clientul titular de Cont conferindu-i dreptul de a face operațiuni în Contul său curent / Contul revolving în calitate de Împuternicit pe Cont.
78. Ziua lucrătoare: reprezintă o zi bancară (cu excepţia zilelor de sâmbată şi duminică şi a celorlalte sărbători legale recunoscute în România) în care Banca desfăşoară activităţi specifice şi este deschisă publicului.
B.2. În prezentele Condiţii Generale Bancare, folosirea la singular a termenilor definiţi presupune şi referirea la pluralul acestora şi invers.
B.3. Toate prevederile referitoare la CRS din prezentele Condiţii Generale Bancare se vor completa cu prevederile din Codul de Procedură Fiscală.