„Bună seara,
Întâmpin o problemă cu cei de la Hora Credit. Am avut un credit la ei la începutul anului. Am rămas fără loc de muncă și nu am reușit să plătesc creditul, de la 1000 RON, am ajuns la aprox. 2000
RON.
Îi sunam de fiecare dată, am plătit cat am putut până am scăpat de acest credit. Le-am solicitat pe e-mail radierea din Biroul de Credit, răspunsul lor fiind negativ, deoarece nu am respectat contractul, deși le-am explicat situația de fiecare dată.
Doresc să știu dacă există o altă modalitate încât să pot scăpa din Biroul de Credit.”
Raspuns
Stimata doamna,
Nu exista alta modalitate de a face radierea din Biroul de Credit decat printr-o cerere trimisa IFN-ului care v-a raportat, respectiv Hora Credit.
Motivati cererea de radiere prin faptul ca nu v-au ajutat sa evitati acumularea restantelor si raportarea la Biroul de Credit, desi aveati motive intemeiate – pierderea locului de munca, si i-ati anuntat despre aceasta situatie.
Hora Credit ar fi trebuit sa ia masuri pentru evitarea raportarii la Biroul de Credit, prin amanarea ratelor sau reesalonarea creditului, conform prevederilor legale, dar si propriului angajament, publicat pe site-ul Hora Credit:
„Ce să Faci Dacă Nu Poți Rambursa Creditul?
Există situații în care persoanele nu pot rambursa creditul pe care l-au luat. În aceste momente, panica nu este solutia rezolvarii problemei, ci comunicarea directa cu creditorul.
Înainte de a lua decizii pripite, incearcă să suni compania de la care ai luat un instant credit. Explică-le situația și, în cazul în care ai un motiv intemeiat care te-a impiedicat sa iti respecti scadenta, probabilitatea de a gasi o rezolvare amiabila creste.„
Hora Credit
De asemenea, legile privind contractele de credit obliga IFN-urile si bancile sa-si ajute clientii care au dificultati in achitarea ratelor.
Astfel, OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile arata urmatoarele, la articolul 46:
„În situația în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul și consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariției dificultăților și pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”
De asemenea, aceeasi lege spune, la articolul 48:
„Creditorul, respectiv entitatea care desfășoară activitatea de recuperare creanțe trebuie să țină cont de circumstanțele individuale ale consumatorului, de interesele și drepturile consumatorului, precum și de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluții.(2) Soluțiile oferite de creditor pot include:a) refinanțarea totală sau parțială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;b) prelungirea duratei contractului de credit;c) schimbarea tipului contractului de credit;d) amânarea plății sumei totale sau parțiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;e) schimbarea ratei dobânzii;f) oferirea unei perioade fără plăți;g) reducerea pe perioade scurte a ratei;h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare și o rata mai mică;i) rescadențarea ratelor;j) reeșalonarea ratelor;k) conversia creditelor.l) reducerea soldului datoriei.”
In acelasi timp, OUG 50/2010 privind contractele de credit (inclusiv cele online, ale IFN-urilor,) arata urmatoarele, la articolul 39:
„În cazul imposibilității consumatorilor de a accepta majorarea dobânzii, creditorul nu are dreptul să denunțe unilateral sau să rezilieze contractul. Creditorul trebuie să facă o propunere, transmisă în scris, de reeșalonare sau de refinanțare a creditului, în raport cu veniturile actuale ale consumatorului.”
In concluzie, Hora Credit nu v-a ajutat sa achitati imprumutul, data fiind situatia obiectiva de pierdere a locului de munca, ci a aplicat dobanzi penalizatoare pentru intarzierea ratelor, ceea ce v-a facut si mai dificila situatia, lucru interzis de lege, iar in final v-a raportat la Biroul de Credit, ceea ce este un comportament incorect.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul la reclamatia trimisa la Hora Credit privind radierea din Biroul de Credit, pentru a va ajuta sa rezolvati problema.
Cu stima,
Vasile Pop Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro