ANPC nu ma ajuta, desi sunt supraindatorata cu credite IFN. Ce pot sa fac?

anpc reclamatie

„Am ajuns supraindatorata din cauza creditelor de la IFN-uri si nu mai stiu ce sa fac, pentru ca datoriile se aduna si sunt foarte mari. Am facut reclamatie la ANPC, dar nu ma ajuta, spun ca nu e de competenta lor, desi unele IFN-uri mi-au aprobat credite desi aveam grad mare de indatorare.

La Ocean Credit, de exemplu, nu cred ca a fost analizata situația financiara, la momentul încheierii creditului aveam un grad de indatorare era 80% din salariu! Eu având salariu la vremea respectivă 5500 lei, ratele mele cumulat erau de peste 4000 lei/luna. Ce pot sa mai fac?”


Raspuns

Stimata doamna,

Raspunsul primit de la ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) cu privire la creditul de la Ocean Credit, acordat desi aveati un grad mare de indatorare, iar apoi refinantat cu un cost total ridicat, in defavoarea dumneavoastra, nu va ajuta sa rezolvati problema.

De asemenea, raspunsul ANPC cu privire la supraindatorarea dumneavoastra de catre Ocean Credit este laconic pentru a fi convingator ca acest IFN a respectat legea cu privire la gradul de indatorare:

„În ceea ce privește aspectele reclamate de dvs cu privire la gradul de îndatorare, vă facem cunoscut faptul că aceste aspecte excedează sferei noastre de competență.

Gradul de îndatorare este reglementat prin Regulamentul Băncii Naționale a României (RBNR) nr. 6/2018, care a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2019, document care vine în completarea BNR nr. 17/2012, oferind informații referitoare la condițiile de creditare.

În conformitate cu prevederile legislației protecției consumatorilor și anume prevederile OUG 50/2010 modificată privind protecția consumatorilor operatorii financiari nebancari au obligația de a evalua bonitatea consumatorului potrivit art 30 ,,Înainte de încheierea unui contract de credit , creditorul evaluează bonitatea consumatorului, având în vedere inclusiv capacitatea acestora de a face faţă unor evoluţii nefavorabile privind cursul de schimb, rata dobânzii şi venitul.(2)

Creditorul realizează evaluarea bonităţii consumatorului pe baza unui volum suficient de informaţii obţinute, inclusiv de la consumator, şi, după caz, pe baza consultării bazei de date relevante cu respectarea Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare ,,.

Raportat la cele precizate anterior la acordarea creditului a fost efectuată o analiză financiară pe baza consultării bazelor de date privind veniturile și datoriile dvs.

Având în vedere cele mai sus vă comunicăm că petiția dvs. a fost soluționată nefavorabil și totodată vă informăm că această adresă nu este un act administrativ emis de autoritate în sensul art.1 din Legea 554/2004 cu modificările și completările ulterioare și nu este opozabilă terților.”

ANPC

Concret, sunt doua idei privind situatia de supraindatorare a dumneavoastra in raspunsul ANPC, si anume:

  1. „Aspectele privind gradul de indatorare excedeaza sferei de competenta a ANPC”, fiind in atributia BNR, care a emis regulamentul privind plafonul de 40% din venituri privind gradul de indatoare pe care trebuie sa-l respecte bancile si IFN-urile.
  2. Pe de alta parte, supraindatorarea este prevazuta si in OUG 50/2010 privind contractele de credit, la a carei respectare vegheaza ANPC. Dupa cum mentioneaza si ANPC, Ocean Credit ar fi trebuit sa analizeze, inainte de a va aproba creditul, daca sunteti supraindatorata. ANPC spune ca Ocean Credit a facut acest lucru, dar fara sa aduca precizari suplimentare care sa dovedeasca aceasta afirmatie si care sa va contrazica. Concret, ANPC ar fi trebuit sa prezinte dovezi, obtinute din analiza Ocean Credit, cu privire la ratele pe care le aveati in momentul obtinerii creditului si nivelul salariului, dat fiind ca dumneavoastra spuneti ca aveati rate de 4.000 de lei si salariu de 5.500 de lei, adica erati supraindatorata.

De aceea, sfatul meu este sa faceti doua lucruri, pentru a va rezolva problema:

  1. O reclamatie la BNR cu privire la nerespectarea de catre Ocean Credit a regulamentului privind gradul de indatorare;
  2. O cerere de negociere a litigiului cu Ocean Credit la CSALB.

Va rog sa reveniti cu raspunsurile primite de la BNR si CSALB, pentru a va ajuta sa rezolvati problema supraindatorarii.

Cu stima,

Vasile Pop-Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


3 + 4 =