Am un credit ipotecar la credit europe bank si am solicitat sa-mi
schimbe domanda in fixa sau ircc fiind robor nu vreau cei de facut???
Raspuns
Stimata doamna,
Credit Europe Bank ar fi trebuit sa va accepte cererea de modificare a dobanzii variabile raportate la ROBOR pentru creditul ipotecar, dat fiind ca ROBOR a crescut foarte mult in ultima perioada si aveti probleme cu plata ratelor.
Bancile si IFN-urile sunt obligate de lege (OUG 52/2016 privind contractele de credit pentru bunuri imobile) sa ofere clientilor solutii in cazul cresterii dobanzii si daca beneficiarul creditului are dificultati sa achite ratele.
Respectivele solutii includ si schimbarea ratei dobanzii la credit.
Articolul 52 din OUG 52/2016 prevede:
„(1) În cazul imposibilităţii consumatorilor de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale ca urmare a majorării dobânzii cu cel puţin două puncte procentuale raportat la momentul încheierii contractului, creditorul depune toate diligenţele pentru a transmite în scris consumatorului soluţii în raport cu veniturile actuale ale consumatorului, astfel cum rezultă acestea din documentele justificative. Părţile agreează propunerea prin act adiţional ce va fi valabil până la dispariţia cauzei, dar nu mai mult de 12 luni.
OUG 52/2016
(2) Consumatorii notifică creditorilor faptul că se află în imposibilitatea îndeplinirii obligaţiilor contractuale ca urmare a majorării dobânzii creditului şi depun documente justificative în acest sens.
(3) Creditorul evaluează bonitatea consumatorului într-un termen de cel mult 10 zile calendaristice de la primirea notificării.”
Articolul 48 din OUG 52/2016 arata:
„(1) Creditorul, respectiv entitatea care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe trebuie să ţină cont de circumstanţele individuale ale consumatorului, de interesele şi drepturile consumatorului, precum şi de capacitatea de rambursare a acestuia atunci când oferă soluţii.
(2) Soluţiile oferite de creditor pot include:
OUG 52/2016
a) refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit utilizând una din ofertele curente ale creditorului;
b) prelungirea duratei contractului de credit;
c) schimbarea tipului contractului de credit;
d) amânarea plăţii sumei totale sau parţiale a ratei de rambursare pentru o perioadă;
e) schimbarea ratei dobânzii;
f) oferirea unei perioade fără plăţi;
g) reducerea pe perioade scurte a ratei;
h) consolidarea mai multor credite care poate oferi un termen mai lung de creditare şi o rata mai mică;
i) rescadenţarea ratelor;
j) reeşalonarea ratelor;
k) conversia creditelor.”
OUG 52/2016 obliga banca sa ofere clientului cu credit „solutii corespunzatoare pentru achitarea debitului, chiar daca nu sunt inregistrate restante, insa consumatorul face dovada unei situatii dificile sau a iminentei neplatii”.
Articolul 50 din OUG 52/2016 prevede urmatoarele:
„(1) Creditorul depune diligenţe pentru a preveni declararea scadenţei anticipate, iniţierea procedurilor de executare silită a consumatorilor ori vânzarea debitelor restante către entităţi care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe.
OUG 52/2016
(2) Creditorul trebuie să facă dovada că a depus diligenţele necesare în vederea evitării iniţierii procedurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul va depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, pe baza informaţiilor primite de la consumator privind situaţia sa.
(4) Oricând pe parcursul relaţiei contractuale, la solicitarea consumatorului, creditorul oferă acestuia soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului, chiar dacă nu sunt înregistrate restanţe, însă consumatorul face dovada unei situaţii dificile sau a iminenţei neplăţii.„
Asadar, sfatul meu este sa trimiteti la Credit Europe Bank o cerere pentru oferirea unor solutii de rambursare a creditului, in conditiile cresterii dobanzii si situatia dificila in care va aflati, conform prevederilor OUG 52/2016.
Cererea catre Credit Europe Bank o puteti face prin e-mail, la adresa office@crediteurope.ro sau prin completarea formularului de pe site-ul bancii, crediteurope.ro, la acest link.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul primit de la Credit Europe Bank.
Cu stima,
Vasile Pop-Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro
0723292899
Nu am primit nimic de la banca de o luna.
Daca au trecut 30 de zile, termenul legal pentru primirea unui raspuns de la banca, atunci va sfatuiesc sa va adresati la CSALB (Centrul pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor Bancare), o institutie care va poate ajuta, gratuit, sa rezolvati problema cu Credit Europe Bank.
Intrati pe site-ul CSALB.ro si completatati cererea de solutionare amiabila a litigiului sau sunati la numarul scurt al CSALB, 021.94.14.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul primit de la CSALB.