Raiffeisen mi-a respins cererea de amanare a ratelor, pe motiv ca am avut intarzieri la plata ratei. Este legal? Ce pot sa fac?

Bună ziua.Sotul meu a făcut o cerere (una de mana și una tip adresata băncii Raiffeisen) prin care solicita amânarea ratelor timp de 9 luni conform OUG90/2022. Creditul este de nevoi personale, fără giranți.

Am primit răspuns negativ din partea băncii pe motiv ca a avut întârzieri.Mentionez ca întârzierea nu a depăși 21 de zile(rata avea data pe 26 iar noi plăteam pe 10 luna următoare când lua plata ).

Acest lucru se întâmplă tocmai din cauza ca fabrica unde lucram ne-a lăsat în șomaj în martie din cauza lipsei de materie prima (negru de fum).De atunci am întâmpinat probleme în achitarea ratei.

Vreau sa știu dacă este normal ca banca sa refuze solicitarea noastră dat fiind ca noi
suntem afectați de criza actuala și de faptul ca utilitățile au crescut considerabil în ultimul an.Multumesc anticipat și aștept un răspuns deoarece termnul maxim ptr amânarea ratelor este 29 august.


Raspuns

Stimata doamna,

Intr-adevar, conform OUG 90/2022 privind amanarea ratelor la credite, una dintre contii este aceea de a nu avea restante in ultimele 6 luni. Vezi aici normele de aplicare a OUG 90/2022.

Am transmis la Raiffeisen reclamatia dumneavoastra, iar banca a raspuns ca nu va poate aproba cererea de amanare a ratei, daca ati avut intarzieri la plata creditului:

„Strict din perspectiva prevederilor legale, care reglementeaza noul moratoriu public (fara nicio referire la situatia concreta a doamnei care face sesizarea si despre care nu avem informati) mentionam urmatoarele:

  *   Ordonanța de urgență nr. 90 din 29 iunie 2022 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori stabileste in concret conditiile de eligibilitate pentru ca un debitor persoana fizica sa poata beneficia de suspendarea la plata a ratelor de credit, printre aceste conditii regasindu-se si lipsa restantelor in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii. Aceasta conditie se regaseste la art. 2 alin.(6) din OUG 90/2022:
     *   (6) Facilitatea prevăzută la alin. (1) poate fi acordată doar pentru creditele care nu au înregistrat restanţe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligaţiei de plată şi nu înregistrează restanţe nici la data solicitării de suspendare a obligaţiilor de plată.”
  *   Aceeasi conditie este reluata si in Normele de aplicare ale OUG 90/2022, aprobate prin HG 953/2022:
     *   Art. 16 – Facilitatea de suspendare la plată a ratelor se acordă cu respectarea următoarelor condiţii:

  1.  perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, se stabileşte pe baza opţiunii debitorului şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni;
  2.  perioada maximă de rambursare a obligaţiilor de plată aferente creditului poate fi extinsă cu perioada prevăzută la pct. 1;
  3.  suspendarea se acordă pentru creditele care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
     *   au fost acordate până la data de 30 aprilie 2022 inclusiv;
     *   data scadenţei finale a obligaţiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractele de credit, este ulterioară datei aprobării de către creditor a solicitării suspendării obligaţiilor de plată;
     *   nu au înregistrat restanţe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligaţiei de plată şi nu înregistrează restanţe nici la data solicitării de suspendare a obligaţiilor de plată
     *   nu se încadrează în categoria creditelor revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, al descoperitului de cont şi al liniilor de credit acordate debitorilor;
  4.  debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligaţiilor de plată pentru fiecare împrumut.”

Prin urmare, o rata de credit devine restanta incepand cu prima zi de intarziere la plata prin raportare la data scadenta prevazuta in graficul de rambursare.

Pentru orice situatie particulara, specifica fiecarui client in parte, ne trebuie mult mai multe detalii pentru a fi identificat, analizat si pentru a putea reveni cu un raspuns concret.”

Raiffeisen Bank

Asadar, conform conditiilor impuse de OUG 90/2022, daca aveti restante la credit, chiar si de o zi, nu puteti obtine amanarea ratelor.

Cu toate acestea, daca aveti dificultati sa platiti rata, trebuie sa faceti o cerere la banca, pentru gasirea altei solutii pentru plata ratei, precum amanarea ratei, pe o anumita perioada, conform conditiilor bancii, nu in cadrul OUG 90/2022, sau restructurarea creditului, in scopul diminuarii ratei lunare, prin scaderea dobanzii, prelungirea perioadei de rambursare, reducerea unor costuri, diminuarea datoriei etc.

Va rog sa reveniti la mine cu raspunsul Raiffeisen Bank la noua cerere, pentru a va ajuta sa rezolvati problema platii ratelor la credit.

Cu stima,

Vasile Pop Coman
jurnalist
Reclamatiibanci.ro
vasile.coman@reclamatiibanci.ro
0723292899

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


6 − 4 =